Kommodorin tervehdys

30.1.2022

Hyvät pursiseuralaiset,

uusi veneilyvuosi 2022 on taas pyörähtänyt käyntiin. Kuopion Pursiseuran tuoreena puheenjohtajana kirjoitan nyt ensimmäistä kommodorin tervehdystäni ja luon katsauksen edessä olevaan toimintavuoteen ja hallituksen työskentelyyn.

Olen pitkäaikainen seuramme jäsen ja vuosien varrella useampikin veneeni on löytänyt laituripaikkansa Pirttiniemen poijupaikoilta. Aloitin veneilyn pikkupoikana partiopurjehtijana ja sen jälkeen purjehduskokemusta on kertynyt erilaisista veneistä eri puolilta maailmaa. Pätevöidyin kymmenkunta vuotta sitten ensin PORY:n ja sitten SPV:n veneilykouluttajaksi, ja suunnilleen saman ajan olen ollut mukana seuramme hallitustyöskentelyssä, useammankin toimikunnan vetäjän roolissa ja useammankin puheenjohtajan kaudella. Seuramme taloutta ja hallintoa on siis tullut seurattua ja siihen osallistuttua jo pidemmän aikaa. Moni teistä jäsenistä onkin minulle rannasta tuttu. Jos ei vielä ole, tullaan tutuiksi!

Veneily uudistuu. Sukupolvet vaihtuvat ja perinteinen omalla veneellä tehtävä matkaveneily on vähenemään päin ja päivä- ja vuokraveneily yleistyy. Teknologia kehittyy. Veneilyn taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristövaikutuksia selvitetään. Viranomaiset, valtakunnalliset veneilyjärjestöt ja erilaiset palveluntarjoajat reagoivat. Myös järjestäytyneitä veneilijöitä edustavat pursiseurat saavat tilanteessa uutta roolia ja vastuuta.  Seuramme suhteet ja kontaktit SPV:hen, Saimaan seuroihin, kuntiin ja muihin kumppaneihin ovat vahvat ja kartalla ollaan, tässäkin suhteessa.

Hallitus seuraa valppaasti tilannetta ja ohjaa toimintaa strategian ja tilanteen mukaan. Hallitukseen onkin saatu uusia henkilöitä, ja osaamista ja kokemusta omilta vastuualueiltaan heillä on runsaasti! Seuramme perinteinen vahvuus, yhdessä tekeminen osana veneilyharrastusta, kanavoituu usein juuri toimikuntien kautta, ja sielläkin on nähtävissä uudistumista ja vahvistumista. Kehotankin kaikkia, niin uusia kuin vanhoja jäseniä, miettimään, mikä toimintamme osa-alue voisi olla se itselle sopivin ja tulemaan mukaan toimikuntiin tai muuhun talkootoimintaan. Aktiiviselle yhdessä tekemisellehän seuramme laaja toiminta ja myös talous viime kädessä perustuu. Tekemistä, isompaa ja pienempää, on todella paljon eikä se saa liian harvoille hartioille jäädä.

Koronapandemian kanssa on seuramme pärjännyt. Perustoimintamme on saatu pidettyä pyörimässä, tukikohdat on voitu pitää auki ja vesiluonnosta ja veneilystä nauttiminen on ollut meille kaikille mahdollista. Seuran ja jäsenten vastuullisuus on mahdollistanut poikkeusoloissakin toiminnan ilman merkittäviä rajoituksia. Tästä iso kiitos kaikille. Suurin haitta koronasta on ollut Kallavesj’-näyttelyn peruuntuminen jo kahtena edellisenä vuonna. Sillä on ollut selkeitä vaikutuksia seuramme talouteen. Kuluvan vuoden messujen kohtalo on vielä tätä kirjoitettaessa auki. Seuramme selkeä tahtotila on messut järjestää ja valmius meillä siihen on. Meistä riippumattomia ja messuihin vaikuttavia asioita kuitenkin on useita. Tärkeimpänä ovat tietysti viranomaisten terveysmääräykset, mutta näytteilleasettajien tahtotila ja valmius on yhtä tärkeää. Venekauppahan on käynyt hyvin ja tuotanto on myyty etukäteen. Monilla kauppiailla on pulmallinen tilanne, kun myytäviä veneitä ei pystytä näyttelyyn tuomaan. Jos näyttely vaarantuu tänäkin vuonna, on seuran hallituksella edessä iso työ seuramme talouden pitämiseksi kunnossa. Erilaiset muut talouden kohentamiskeinot on pohdittava. Esimerkiksi yhteistyökumppanuudet yritysten kanssa ovat tärkeitä. Olettehan, jäsenet ja yhteistyökumppanit, meihin yhteydessä tässä asiassa.

Kallavesj´-näyttely huolestuttaa, mutta muuten käynnistynyt vuosi näyttää toiminnan suhteen hienolta ja aktiiviselta. Veneilykoulutus on aktiivista, lapsille ja nuorille tarjoamme toimintaa ja valmennusta niin purjehduksen kuin moottoriveneilyn parissa, tukikohdat ovat hyvässä kunnossa ja niistä pidetään huolta, tiistaikilpailut käynnistyvät taas. Niin, ja uusi satamamestarikin on saatu, Hessun vahvoja perinteitä jatkamaan! Onnea Terolle vaativaan tehtävään. Kun tänä vuonna säätkin suosivat (!) ja koronapandemiakin näyttää olevan helpottamaan päin, tästä tehdään yhdessä toimelias veneilyvuosi!

Talviterveisin,

Antti Iire