Katsastus

Huom! Pirttiniemessä ei vuonna 2024 järjestetä erillisiä katsastuspäiviä, vaan veneen omistajien tulee varata katsastusaika suoraan katsastajilta. Katsastajien yhteystiedot löydät täältä.

Veneen katsastus on tärkeä veneilyturvallisuuteen vaikuttava toimenpide, jolla varmistetaan veneen ja varusteiden kunto.

Katsastuksen suorittavat seuran siihen valtuuttamat, katsastajakurssin käyneet katsastajat, joilla on Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n myöntämä katsastajalupa.

Katsastajat opastavat veneilijöitä veneiden hoitoa, varustamista ja varusteiden käyttöä koskevissa asioissa ja auttavat turvallisuusmyönteisten asenteiden ja ajattelun omaksumisessa.

Veneen vuosikatsastus tehdään vuosittain kesäkuun loppuun mennessä. Tämän lisäksi veneeseen on tehtävä peruskatsastus vähintään joka viides vuosi ja aina, kun vene vaihtaa omistajaa tai rekisteröintiseuraa.

Vene voidaan katsastuttaa myös vieraan seuran katsastajalla. Tällöin veneen omistaja on velvollinen toimittamaan katsastusasiakirjat oman seuran rekisteriin.

Katsastettu vene merkitään vuosittain seuran venerekisteriin, jolloin vene saa oikeuden käyttää seuran lippua.

Katsastusmaksujen suuruudet löydät täältä. Katsastusmaksu sisältyy Pirttiniemen venepaikkamaksuun.

Huom! 30.6. jälkeen tehtävistä katsastuksista peritään 20 € lisämaksu (ei koske uusien veneiden rekisteröintikatsastuksia).

Todistus venevakuutuksen voimassaolosta on esitettävä katsastuksen yhteydessä.

Vuosikatsastus tehdään vuosittain veneen ollessa veneilykunnossa, jolloin tarkastetaan turvallisuuteen vaikuttavat varusteet ja laitteet. Veneet katsastetaan niiden rakenteen, varustuksen ja veneilyalueen mukaan neljään eri luokkaan.

Peruskatsastus tehdään joka viides vuosi sekä silloin, kun vene on vaihtanut omistajaa tai rekisteröintiseuraa, tai jos vene on vaurioitunut. Seura voi peruskatsastuttaa veneen aina kun siihen katsotaan olevan aihetta.

Peruskatsastus tehdään kaksivaiheisena, toinen runkokatsastuksena veneen ollessa maissa ja toinen veneen ollessa vesillä veneilyvalmiina. Runkokatsastuksessa tarkastetaan ulkopuolelta veneen runko, ohjauslaitteet, voimansiirtolaitteet ja läpiviennit. Sisäpuolelta tarkastetaan vastaavat kohteet sekä moottori. Lisäksi tutkitaan riki.