Venepaikkojen kysyntä lisääntynyt Pirttiniemessä

2.3.2021

Kuopion Pursiseuran kotisatamana toimiva Pirttiniemen tukikohta sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Kuopion torilta. Tukikohtaa on kehitetty aktiivisesti viimeisten vuosien aikana ja erityisesti venepaikkoihin on panostettu paljon. Laitureilla ja talvisäilytysalueilla on sähköpisteet, alueelta löytyy juomavesipisteet ja septitankin imutyhjennyslaitteet ja jätepisteen varustukseen kuuluu asianmukaiset keräysastiat veneillessä kertyneille jätteille. Tukikohdasta löytyy myös veneiden nostoluiska ja huoltolaituri mastonostureineen.

- Tällä hetkellä Pirttiniemen tukikohdassa on noin 300 laituri- ja talvisäilytyspaikkaa seuran jäsenten veneille, kertoo Pirttiniemen tukikohdan isäntä Pasi Hannula. Venepaikkojen kysyntä on lisääntynyt alueen palvelutason noustessa, mutta vapaitakin paikkoja vielä löytyy ja niitä voi tiedustella seuran toimistolta, Hannula jatkaa.

Pirttiniemen jokakeväiseen ja -syksyiseen perinteeseen kuuluu olennaisena osana veneiden yhteislaskut ja -nostot. Veneilijöiden yhteisöllisyys ja toisten auttaminen näkyvät muutenkin vahvasti Pirttiniemen arjessa. Tämän on huomannut myös Mari Hamara, joka toteutti viime syksynä monivuotisen haaveensa ostamalla avopuolisonsa kanssa purjeveneen.

- Heti ensimmäisestä päivästä lähtien olemme saaneet apua ja vinkkejä muilta purjehtijoilta, ja esimerkiksi maston lasku olisi kyllä jäänyt tekemättä, jos olisimme siihen puuhaan kahdestaan ryhtyneet, toteaa Hamara. Yhteisnostopäivänä oli mukava tutustua suurempaan joukkoon seuralaisia, ja homma sujui todella rivakasti yhdessä tehden, Hamara jatkaa.

Lisätietoa venepaikoista: www.kuopionpursiseura.fi/venepaikat

Kuvat: Pasi Hannula